Reklamace a vrácení

Reklamace a vrácení dálniční známky

Udělali jste při nákupu dálniční známky chybu? Nebo už známku nepotřebujete, protože jste například prodali auto? V některých případech je možné zažádat o reklamaci nebo vrácení dálniční známky. Tento článek vám přehledně vysvětlí, kdy je reklamace uznána, jaký je postup a jaké podmínky je nutné splnit.

Kdy je možné požádat o reklamaci nebo vrácení

Reklamaci můžete podat v situaci, kdy došlo například k technické chybě při platbě, omylem jste zadali špatnou SPZ nebo jste zakoupili známku pro nesprávné vozidlo. Dále je možné požádat o vrácení poplatku, pokud vaše vozidlo splňuje podmínky pro osvobození od dálničního poplatku a známka byla zakoupena omylem.

Vždy platí, že čím dříve je žádost podána, tím větší je šance na úspěch. Nejlepší je řešit situaci ještě před zahájením platnosti známky. Po jejím začátku už bývá prostor pro vrácení výrazně omezen.

Jak probíhá reklamace dálniční známky

Reklamaci lze podat prostřednictvím elektronického formuláře na oficiálním webu poskytovatele elektronické dálniční známky. Budete potřebovat doklad o nákupu, údaje o vozidle a popis důvodu reklamace. V některých případech může být požadováno doložení dokumentu, například kopie technického průkazu nebo potvrzení o změně SPZ.

Při správně vyplněné žádosti je reklamace obvykle vyřízena během několika dnů. Doporučuje se komunikovat elektronicky, protože to urychluje celý proces a poskytuje důkazní stopu.

Vrácení peněz za dálniční známku

Vrácení peněz není automatické a posuzuje se vždy individuálně. Pokud jste například zakoupili dvě známky pro stejné vozidlo, zvolili nesprávný typ známky nebo se stala chyba při platbě, můžete požádat o navrácení úhrady. Zda vám bude vyhověno, závisí na konkrétním případu a doložených důkazech.

Na co si dát pozor při reklamaci

Před podáním žádosti si zkontrolujte všechny údaje, především správnost SPZ, typ známky a datum platnosti. Pokud byla známka již aktivována, její vrácení je možné jen výjimečně. Vždy si uschovejte potvrzení o nákupu a veškerou komunikaci. Pomoci může i záznam o transakci z banky.

Alternativy při zamítnutí reklamace

Pokud reklamace nebude uznána a známka již začala platit, nezbývá než známku využít do konce její platnosti. V opačném případě můžete zakoupit novou známku s opravenými údaji. Nezapomeňte následně ověřit platnost nové známky a mít jistotu, že je vše v pořádku.

Další návazné informace

Pokud si nejste jisti, jak změnit SPZ u již zakoupené známky, nebo co hrozí při jízdě bez platné známky, projděte si další praktické články na našem webu.