Chyby v zadání SPZ a dopady na pokuty v celé EU

Digitální dálniční systémy v Evropské unii fungují na principu evidence registrační značky vozidla v národních databázích. Dálniční známka je navázaná na SPZ a systém kontroly nevyhodnocuje, zda byla známka uhrazená v bance, ale zda odpovídá údajům o vozidle ve chvíli dohledání záznamu. Největší množství sankcí v unijních státech vzniká kvůli nesouladu v SPZ nebo proto, že záznam v systému nepatří ke kontrolované registrační značce.

Chyba v zápisu SPZ nevzniká kvůli tomu, že by byl systém špatně naprogramovaný, ale kvůli tomu, že mezi zaplacením a kontrolou musí existovat jednoznačný záznam přiřazený ke konkrétnímu vozidlu. V praxi se opakovaně ukazuje, že i nepatrná odchylka v registrační značce je kontrolou posuzována stejně, jako kdyby známka vůbec neexistovala. Systém totiž porovnává přesná data o tom, zda je registrační značka vozidla zapsaná bezchybně a od schváleného data začátku používání dálnice má k dispozici správné údaje.

Chyby SPZ mají dopad nejen na možnost udělení sankce, ale i na případné administrativní řešení. V zemích EU tedy vzniká největší počet pokut kvůli chybám v SPZ, které jsou sice na první pohled drobné, ale z pohledu databázového vyhledání zásadní. Řidiči, kteří cestují mezi evropskými zeměmi, mnohdy předpokládají, že potvrzení o platbě kartou nebo záznam v bankovním výpisu je univerzální důkaz, že je dálniční známka správně vedena. Není. Pokud SPZ při nákupu nesedí, kontrola to bere jako přestupek.

Mezi nejčastější příčiny pokut tedy nepatří úmyslné vyhýbání se povinnosti, ale špatně zapsaná SPZ při nákupu, kterou si řidič nepřekontroloval, nebo situace, kdy byla známka registrovaná do jiné jazykové subdomény nebo na jiný vůz ve stejné rodině. Nejde tedy jen o typ známky nebo stát, ale i o to, aby SPZ odpovídala skutečnosti.

Konkrétní typy chyb v SPZ, které se v Evropě nejčastěji opakují

Každý systém v unijních zemích pracuje s registrační značkou jako hlavním identifikátorem vozidla. Chyby při zápisu SPZ se opakovaně dělí do několika kategorií. Nejčastěji jde o chybně zadané písmeno nebo číslici, například záměna „B“ za „8“, „O“ za „0“, „S“ za „5“ nebo „I“ za „1“. Tyhle prohozené znaky jsou nejčastější a vznikají z lidského překlepu, ne z chyby systému.

Druhým častým případem je záměna kódu země při nákupu, například při koupi známky řidič zadá špatný stát registrace vozidla, anebo systém značku převezme, ale v databázi drží starou kombinaci parametrů. Další spouštěč sankce je vynechání části registrační značky u přeshraničních vozidel nebo firemních vozů s více SPZ rejstříky, kde nebyl vybraný správný režim.

Existují i chyby, které vznikají kvůli zadáním na platebních branách, například při opisování textu ze špatně lokalizovaných zdrojů nebo překladů webů, které řidičům automaticky podstrkují jiný výraz, než je národní název produktu. Řidiči cestující s osobním vozem použijí v zemích se známkami vždy pouze registrační značku jako hlavní identifikátor, takže pokud data neodpovídají, sankce nastane.

Reálné následky chyby v evidenci SPZ při kontrole

Jakmile kontrolní systém nebo hlídka zjistí, že záznam o známce nepatří k vozidlu podle SPZ, může následovat několik následků. V některých zemích řidič dostane možnost zaplatit náhradní poplatek přímo při zastavení hlídkou. Tenhle doplatek je většinou nižší než plná správní sankce. Pokud ne, případ jde do správního řízení s vyšší pokutou.

Kamerové systémy se chovají jinak, než hlídky na místě. Kamera nepíše e-mailem, neptá se. Průjezd se automaticky uloží jako přestupek a sankce řidiči nebo provozovateli vozidla dorazí později podle toho, jaký úsek byl kontrolovaný a jestli byla doprava vedena v tolerovaném listopadu nebo jarním čase.

Chaotické představy o jednotnosti sankcí v celé EU jsou mýty. V EU nemá sankce jednotný sazebník. Každá země to řeší po svém. Univerzálně je ale jízda kamery vyhodnocená podle záznamu v databázi, nikoli podle banky nebo e-mailu.

Zpoplatnění po kontrole je vždy administrativně komplikovanější

Mnoho řidičů si uvědomí chybu v zadání SPZ až ve chvíli, kdy jim dorazí sankce. Řešení ale bývá jednodušší, když řidič chybu zjistí rychle po nákupu přes národní portály. Pokud země umožňuje upravit SPZ po nákupu, má řidič několik hodin až dní na opravu, podle země. Jakmile chybu zachytí kamera nebo kontrola, oprava údajů je z pohledu sankcí irelevantní.

Jaké jsou možnosti řešení před a po udělení pokuty

Varianty řešení tedy dělíme do dvou linek – včas a pozdě. Včas je oprava SPZ nebo dat v národním portálu, pokud to systém dané země umožňuje. Pozdě je vyřízení sankce, kterou řidič musí řešit přes národní úřad, nikoli centrálně. V některých zemích lze využít rychlý doplatek na místě, ale pokud to řidič odmítne, případ jde do správního řízení s vyšší pokutou.

Pokud řidič zaplatí sankci včas přes rychlý režim, má v budoucnu lepší situaci, než když nehradí a nechá to přepadnout do správního řízení. Oprava SPZ po udělení sankce je tedy formálně irelevantní i když transakčně mohla proběhnout, ale záznam v systému národně vyhodnotila chyba ke SPZ.

Chronologie národních rozhodnutí při sankci v Evropě

Každá země vydává rozhodnutí o pokutě podle své legislativy, odesílá je doporučeně nebo datovým uložením do národních systémů a řidič musí reagovat na národní výzvu nebo rozhodnutí. Kontroly tedy neudělují „body“ do jednoho unijního řidičského profilu, ale vedou je do národních rejstříků přestupků.

Šíře těchhle témat budou řešená v dalších článcích, ale hlavní pointa je dnes jasná: pokud se jde do celého správního řízení, pokuta je vyšší.